onsdag 16 oktober 2013

Bilden

Jag känner mig lite som en flugsvamp (skrev först slugsvamp, det var roligt). Giftig och tråkig mot andra. Det mesta som hamnar här i bloggen är negativa tankar och händelser. Det är för att jag behöver ventilera dem, vädra ut det tråkiga från insidan så att det inte helt genomsyrar mitt liv. Å andra sidan är en flugsvamp väldigt vacker att se på. Röd och lysande med prickar och fläckar av varierande storlek. Färg är underbart, det höjer humöret. Detta vet hösten och det är därför vi överöses med fantastiska kulörer. Jag förförs i naturen, huden knottras och värmen sprider sig från topp till tå. Just där och då är det underbart. I de stunderna, nuet, finns bara det jag ser och det jag känner. Mycket sällan kommer känslan av hat, ilska, sorg eller oro. De känslorna kommer först när jag börjar tänka efter. Och att tänka efter är något som jag gör alldeles för ofta. Jag vill så gärna vara och ofta säger andra att jag är bra på det. Kul att det syns. Men insidan kommer ingen åt. Det är där arbetet pågår. Det är där jag vill vara i nuet och i varandet.

Lyckan finns här. Den har bara fått ställa sig åt sidan ett tag för att inte bli överkörd av den där slugsvampen (verkligen ett roligt ord). Jag lär och lever.

2 kommentarer:

  1. Du må vara flug eller slug. Tråkig är du aldrig. Och absolut inte giftig. Jag tycker du är modig som törs ventilera så mycket. Stora varma höstkramar till dig.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också slugsvamp. Du är fin. Allt blir bra. Det måste det ju! Kram!

    SvaraRadera