söndag 29 september 2013

Sista helgen i september

Den här helgen vaknade upp, studsade till ett par gånger och nu är den på väg ner i sängen igen. Vi delade upp de två heldagarna i "göra lite" och göra mycket". Igår drev fyra personer omkring i huset, ett litet avbräck i att jag åkte iväg och blev klippt samtidigt som resten av familjen åkte till affären. Idag har jag knappt suttit ner, åtminstone inte utan att ha en måltid framför mig. Hela familjen har fladdrat omkring på olika sätt, lite som fjärilar på en blommande äng. Städ och tvätt och lite shopping, kalas, träning, matlagning och allmän förvirring. Jag har lite svårt att minnas vad vi gjort och ätit den här helgen. Senaste målet, potatis- och purjolökssoppa med äppelpaj till efterrätt, har jag inga svårigheter att minnas. Svårigheten är att inte sitta så att magen ömmar av allt det goda som vilar där i.

Sista helgen i september, det har varit vackert väder och vi har varit inomhus. Det är nästan ett brott mot livet. Skogen borde ha besökts, gärna med fikakorg och lite spralliga ben. Nästa helg blir det säkert fint väder igen. Då är det första helgen i oktober, höst så in i bomben.

Nu minns jag. I fredags hälsade jag på min fina syster och hennes fru i deras nyköpta hus. De slipade och spacklade för fullt och jag frös ända ut i tårna i tvärdraget. Däremot njöt jag ända in i hjärtat med en kopp kaffe och en chokladbit i solen. De kommer att få det fint där i sitt stora hus. Där kärlek finns, där är det alltid fint.

1 kommentar:

  1. Tycker det låter som en härlig sista septemberhelg. Och du? Ibland är det ok att vara lite busig och stanna inne fastän vädret skriker "kom ut och njut mig". Jag har aldrig riktigt förstått det där komma-ut-tvånget... Ha en mysig söndagskväll, finaste Sandra. Kramar

    SvaraRadera