onsdag 25 september 2013

Dagen då frosten kom

Precis utanför mitt sovrumsfönster syns karlavagnen helt perfekt. Det är fint att ligga i den varma sängen och titta ut på en stjärnbeströsslad himmel. Just igår när blicken for över himlen skjöt ett ljus fram vid karlavagnens handtag. Ett stjärnfall. Det är fortfarande samma upprymda känsla som dyker upp som när jag var barn. Något speciellt har hänt och det var jag som fick ta del av stunden.

I morse var det kallt, två plusgrader och det kom rök ur munnen på oss. Himlen färgades rosa för en kort stund innan ljuset övergick i gråblåa nyanser. Vantar och mössor och röda näsor klädde oss denna morgon då frosten kom. I vägkanten gnistrade det som om stjärnorna dalat ner och lagt sig att vila efter en lång natts uppvisning. Hjorthinden, som blivit ett ständigt inslag i morgonutsikten, stod och tuggade i skogsbrynet. Hon förundrades över de där två små gaphalsarna som stod på vägen. Hon förundrades och jag log, glada barn får lov att vara högljudda, även om de stör matron för de som njuter av en frukost i naturen.


Idag är en fridag. En dag att vila och samla nya krafter inför nästa tillfälle på rehabiliteringen. Det där med att vila är inte min grej. Rättare sagt, jag förstår inte hur lång en vila kan behöva vara. I mitt fall, efter två dagar på en gård med massor av nya intryck, åtta goa små valpar, tre stora hundar och ett par katter, plus tre vuxna som är helt nya i mitt liv, då är kroppen uppe i varv. Energin är tömd men motorn står ändå på. Alltså behöver den pausa och låta ny krafter rinna till. Just därför har jag nu en bok framför mig. En bok att koppla av till i den mjukaste delen av soffan. En bok att somna från och låta ligga tungt mot bröstet. Bröstet som idag är iklätt en fantastisk klänning/tunika som följde med hem från en second hand-butik för ett par veckor sen. Färgerna gör mig glad och mönstret likaså. Att jag dessutom har ett par knalliga leggings gör det till en slags lyckokaramell. Små saker som kan göra så mycket för humöret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar