torsdag 16 maj 2013

Sommartider

Sol och åter sol. Barnen smordes med hög solskyddsfaktor innan de skickades iväg till sitt. Sonen i shorts och dottern som Batman. Själv har jag vit sommarklänning och bruna leggings, bättre än så blir det inte.

Det är mycket som händer omkring mig och jag mår till och från riktigt dåligt. Men, det ska banne mig inte gå överstyr den här gången. Jag öser av det goda och känner glädjen inom mig. Igår ignorerade jag kroppen när den bad mig gå ut i naturen. Det blev smått ilskt och när kvällen kom satt det en urvriden jag i soffan och bara var.

Idag har jag däremot tagit en härlig promenad. Det är sommar ute. Sommar med vårvindar. Inne i skogen är det så varmt att leggingsen var på väg att åka av. På vägen mellan de öppna åkrarna är det däremot svalare, men ändå så varmt att jackan fick hänga på höfterna. I skogen har det smällt till. Växtligheten har vuxit en decimeter sen i helgen. Jag fick väja för nässlor och taggiga grenar. För en kort sekund var jag vilse igen och insåg att mina fötter stod mitt i ett hav av spindlar. Hopp och studs och vips fanns det en vitmarkerad pinne framför mig igen. Mitt i skogen stod det vackra orkidéer och förgyllde utsikten. De har minsann smugit sig fram under veckan. Nästa gång ska jag komma ihåg att ha heltäckande på benen, både för att undvika fästingar men också för att slippa bli bränd av nässlorna.


Som grädde på promenadmoset tog jag ett stort glas hemgjord fläderblomssaft från förra sommaren. Det står två stora byttor med saft i frysen. Bara att skopa upp i ett glas eller en tillbringare och tillsätta vatten.  En dag av vardag kvar innan en helg i barnens tecken startar. På lördag ska sonen ha kalas för sina kompisar och jag har lovat att göra skattkartor så att de får leta efter godis. Hamburgare och glass ska införskaffas så att de små magarna fylls efter all lek. På söndag är det födelsedag i huset. Sonen fyller sju år och det ska bakas tårta, Djurgårdstårta. Vad dagen ska fyllas med för aktiviteter är inte klart än, sonen tänker fortfarande. Han har nog inte förstått att valet är hans, på riktigt. Jag slår vad om att vi hamnar på en hamburgerrestaurang och därefter ut i skogen en sväng. Och så kommer mormor och morfar såklart.

Hej och hå, nu drar den fantastiska sommaren igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar