måndag 27 maj 2013

Kärleken förde dem samman

Lika bra att jag skriver det på en gång, tårarna glimmar i ögonen på mig just nu. Bilden av de lyckliga tu, nygifta och på väg till sin buddhistiska ceremoni, gör mig alldeles varm inombords och därför bubblar det över i ögonen.


Oron över regnet låg som en hinna över oss alla. Men när lördagseftermiddagen kom och molnen skingrades visste vi att alla våra ljusa tankar och önskningar blivit hörda. De gråa molnen övergick i benvitt och bakom dem visade sig en blå himmel. Rapsfältet glödde i gult och gästernas kläder fyllde färgpaletten till max. Vinden rev och slet i oss men vad gjorde väl det när solen sken?

I väntan på brudparet drack vi goda fördrinkar i form av mojitos och till dem serverades det läckra snittar. Barnen fick godispåsar och de roade sig för fullt i den lockande naturen. Telefoner plingade till och snart var de framme, fru och fru.

Gammelrosa kjolar fladdrade i vinden och det var dags. Bandet spelade en fin melodi och David, munken som skulle hålla i ceremonin, stod finklädd och log mot oss alla. Då kom de, två vackra kvinnor, strålande lyckliga och uppfyllda av varandra. Tårarna började strömma ner längs mina kinder och stoltheten över att vara syster till J, denna vackra människa, överrumplade mig totalt.

Ceremonin var vacker, närvarande och så totalt i samklang med livet. Leendena syddes fast i våra ansikten och mot slutet av välsignelsedelen strålade solen ner på de båda huvudpersonerna. Kyssen kom och de var nu två enade till ett. Lycka!

Lavendeldoften spred sig i luften när alla kastade lila små blommor och ville lyckönska paret. Kramar och pussar och glädjetårar. Jag tror nog att alla var lite småkära just där och då.

Den efterföljande festen var en fullträff. Vi åt gott, drack gott, lyssnade på roliga tal och skålade och pratade och lyssnade på bra musik. Livsgott! Först när mörkret gjort sitt intrång började det falla små lätta regndroppar på tältens tak. Inne i huset strömmade musik på hög nivå och golvet gungade av alla glada dansande. När klockan slog midnatt samlade de nygifta ihop sina saker, kramade om oss alla och gav sig iväg mot hotellet vid havet för en god natts sömn i varandras armar. Vad vi andra gjorde är en helt annan historia. Jag kan säga så mycket som att gårdagen var tyngre än vanligt, vattenglasen var nära tillhands.

Tusen tack för att jag fick vara med på er fantastiska dag, J & M. Ni ligger varmt i mitt hjärta och er lycka är min lycka. All kärlek till er.

6 kommentarer:

  1. Åhhhh, så underbart. de var verkligen vackra som bara den. trots att min H sitter här sidan om och tjatar sönder mina öron så kunde jag leva mig in i din text..tårarna rinner!
    KRAMAR till stolta storasyster

    SvaraRadera
  2. Kärleken är så oerhört vacker ...
    Ser framför mig vilken ljuvlig dag ni hade och alla fina känslor som svepte in er som i en känslofylld kokong.
    Stor varm kram Lina <3

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk fin dag, vilka minnesvärda stunder ni fick vara med på. Och vilket vackert par! Och så din text....underbar på alla vis. TACK! Så fantastiskt att ni stuffade runt och drack (antar jag...) flera mojitos till sent. Det behövde du. Det unnar jag dig verkligen, vännen! Önskar dig en fin kväll. Största kramen! Och du? Så vill jag tacka dig för en sak till, för att du fick mig till att hoppa. Med mina texter alltså. Fick idag veta att minst ett av de sommarkåserier som jag skickat in till en dagstidning nu blir publicerat. Fick inbjudan till mingel och mat och fotografering till bylinebild! Svävar på små rosa moln här. Och tackar alla de fantastiska läsare och bloggvänner som tror på mig!

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    Så fick jag två minuter över, och möts av detta ljuvliga inlägg. Så underbart! Jag kan tänka mig att dagen och kvällen var magisk. Du berättar så vackert och fotot talar för sig, lycka!
    kram!

    SvaraRadera
  5. Gud vilken fantastisk bild, jag fylls av kärlek i bröstet, det syns hur lyckliga de är och det är en underbar bild att få titta på. Tack.& givetvis en fantastiskt kärleksfull text därtill. Så där tänker jag också att det ska vara. Mjukt, böljande och alldeles underbart!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag läser och har läst detta fantastiska inlägg flera gånger. Det var en magisk dag för mig och du målar den så vackert med dina ord <3 Fina fina syster, tack för att du finns!

    SvaraRadera