torsdag 9 maj 2013

Hokus pokus

När jag vaknade var världen ännu lite grönare och det kändes som att fåglarna sjöng starkare än igår. Det var också första morgonen det här året som göken gol för mig. Shorts och t-shirt, solkrämssmorda armar och ben, och öppen ytterdörr. Det känns verkligen som att vi är i övergången mellan vår och sommar. Körsbärsträdet i trädgården har börjat få vita nosar på sina knoppar och träden i dungen låter en klargrön ton sprida sig över grenarna.

Barnen har lekt med vatten och vi föräldrar har passat på att städa av halva huset. Eftermiddagsfikat avnjöts på de nytvättade utemöblerna och långt i fjärran hördes ett svagt mullrande. På den sena eftermiddagen snörade jag mina gympaskor och gav mig ut på en skön promenad längs den K-märkta grusvägen. Vildkörsbärsträden hade passat på att fylla sina grenar med vita skira blommor och på en del av åkrarna går det att se små gula skifttningar där rapsens blommor kommer att stå och lysa alldeles snart.

Det är en värld av magi, dofter som förför, ljud som lockar och färger som överöser ögonen med en outtömlig kärlek. Det är i naturen livet känns som mest äkta och det är i naturen jag vill vara.

Körsbärsblommor
En tokig påsk- eller pingstlija

2 kommentarer:

  1. Åh ni verkar verkligen ha det helt ljuvligt där ni bor ...
    Göken ... Näktergalen ... All natur ... Åååh vad härligt. När jag vaknar vid 4 i natt av att fiskmåsarna skriker uppe på taken så ska jag somna om och låtsas att det är göken och nöktergalen som sjunger en vacker serenad för mig :)
    Ha en underbar kväll,
    Kramar Lina

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt livsbejakande inlägg. Nosar på knopparna... så fint! Ha en strålande fredag, vännen. Kram

    SvaraRadera