söndag 7 april 2013

Återupptäcka

Natten har varit usel. Vaknade tjugo i tre och kunde inte somna om. Svettades, hörde knakande ljud och Byggare Bob-telefonen låg och sa "Hello" hela tiden. Först när det började ljusna ute kom jag till ro igen. Klev ur sängen vid tio och gick raka vägen in i duschen för att bli kvitt sömnkänslorna och nattens alla tankar.

Den här helgen har varit som en stor kram, från mig till mig. Utevistelse, naturupplevelser, god mat och god dryck, musik på hög nivå som har lett till både frigörande dans och skönsång och tid att bara vara och återfå en del av de krafter som så länge varit bortsprungna.

Och jag har läst tidningar och sett på film. Bläddrat i boken Att bara vara som jag fick av min fina vän för några år sen. I fredags låg det en enda sak i posten, Lantliv. Favorittidningen lades på bordet och först till gårdagens brakfrukost började jag bläddra bland sidorna. Igår fick Amelia följa med hem från affären. Det är tidsfördriv i soffan och dessutom medföljde en dvd-film.


I fredags när jag åt kräftor och drack vitt vin, såg jag Red Riding Hood (Amanda Seyfried). Den påminde väldigt mycket om The Village. Inte alls så bra som jag hade trott, men helt okej en fredag när det mesta ändå handlade om kräftor. Igår slog jag mig ner med grillad kyckling (förlåt Fredrik), tapenade och marinerade oliver och PS I Love You. Den filmen gick rakt in i hjärtat på mig och längtan efter familjen blev stor. Tunga tårar föll längs mina kinder och det blev ett skönt avbrott att ringa barnen och säga godnatt. Hilary Swank är en fantastisk skådespelerska och hennes enorma leende får mig att le tillbaka från min soffkudde. Helgens sista film blev Wunderlust (medföljde Amelia) med Jennifer Anistonoch det var en alldeles tillräcklig komedi. Jag skrattade högt till och från och katten tittade upp från sin tupplur med förvånad min.

Jag har återupptäckt hur kul det är att se på film. Att ta sig tiden att sitta ner och släppa vardagen för någon timme. Oftast väljer jag korta program, Sveriges Mästerkock är det enda jag följer slaviskt och det varar en timme, för att inte "bli fast" framför tvn. Men istället sitter jag där och slöglor på än det ena dåliga efter det andra. Därför bestämmer jag här och nu att det är dags att återta filmtittandet ett par gånger i veckan. Har du något bra tips? Jag tittar inte på skräck eller thriller längre, det ger mig mardrömmar hela natten genom. Gärna komedier, Will Ferrell är en favorit.

2 kommentarer:

  1. Så härligt att krama sig själv!;-)

    SvaraRadera
  2. Den bästa och mest underbara: En oväntat vänskap!
    Searching for Sugarman - Intressant och fantastisk
    TED - Rolig.
    The Hangover
    The Hangover 2

    Kommer inte på fler nu men ska fundera!

    Kram

    SvaraRadera