måndag 4 februari 2013

En liten citron

Familjens lilla dam har varit hemma idag. Jag har vabbat (12:e dagen i år) och tagit hand om liten. Citronen. Hon har aldrig tidigare varit så sur och arg och tvär som idag. Ojojoj, det har frästs och spottats och åthutats för fullt (hon alltså) och jag har bara försökt få timmarna att passera så smidigt som det bara går. Med lätt feber somnade tösen i soffan och sov bort en och en halv timme mitt på dagen. På eftermiddagen var humöret en smula bättre men då hade storebror kommit hem och bråken satte igång nästan direkt. Det är inte lätt att vara lillasyster. Att vara lillasyster och må halvbra är ännu svårare. För att inte tala om hur det är att vara storebror och ha en tvär syster som domderar och härjar för att få sin vilja fram.

Nu sover båda barnen, storebror somnade med min hand i sin. Det blåser och piskar mot hans fönster och då tyckte han att det var spökljud i rummet. Att sitta där intill sängen med en varm barnahand i sin egen hand och höra hur andetagen blir allt tyngre och greppet om min tumme släpper mer och mer - det är en fin känsla.


Jag är verkligen tacksam för det dygn maken och jag fick tillsammans i helgen. Det tyngsta har lämnat mina axlar och tankarna är lättare att styra mot rätt håll. För att må ännu lite godare tänker jag nu hasa mig djupare ner i soffan och läsa vidare i boken "alla" talar om.

2 kommentarer:

  1. Vilken bok! Du kan inte sluta så. Kajsa Ingmarssons bok om de små citronerna? Min favorit Ove? Sandra! Jag blir sur som den där gula frukten. ;)

    SvaraRadera
  2. Det måste vara "Femtio nyanser av honom" ... Tror jag ;)
    Härligt att du känner dig lättare på många sätt, efter ett fint dygn med maken.
    Stor kram Lina
    Ps - alla dina ord på min blogg värmer också enormt mycket. tack!

    SvaraRadera