lördag 29 december 2012

Mellandagar, typiskt lagom

Jag är fri från feber och det mesta av förkylningen. Överläppen är söndertrasad som vanligt och det sista ska snytas ut ur bihålorna innan jag är som vanligt igen.

Leksaker och elektronik är utbytt och nu funkar det mesta som det ska här hemma. Bortsett från att vi alla välter ut vatten här och var. Stämningen är inte helt på topp.

Igår var det familjedag med mina föräldrar och min syster med fästmö och hennes son. Vi åkte till Snogeholmssjön för att rasta barn och grilla korv. Dottern tvärvägrade att ta sin tupplur innan vi gav oss iväg och det rörde till hennes eftermiddag och kväll en smula. Vädret var fint med ett par minusgrader och en liten tillstymmelse av solsken. Det låg is på sjön och grabbarna lekte sig dyngsura och sen lekte de ännu mera. Vi andra frös fingrarna lila i vantarna och tuggade glatt i oss de varma korvarna och drack ångande kaffe. När de sista solstrålarna silade genom molnen packades bilarna fulla och vi for hem till mina föräldrar för att fortsätta gemenskapen där.


De mest frusna placerade sig framför kaminen och efter ett tag tinade både händer och tår upp. Lax med kokt potatis och romsås serverades och...

Nu är det rörigt här hemma, idag lördag efter klockan åtta. Dottern har ont i magen och kan inte sova. Alltså väljer jag att inte fortsätta skriva inlägg. Det understa kollaget är från i eftermiddags när vi besökte Pippiutställningen på Tomelilla konsthall. Något för barnen och något för de vuxna. Ja, jag lekte visst pirat och försökte stjäla Pippis kappsäck. Ha en härlig kväll och glöm nu inte bort att titta på Downton Abbeys julspecial på svt1 klockan 21:00. Det finns en anglofil i oss alla.
 

1 kommentar:

  1. Godkväll, vännen! Vet att du sitter bänkad framför teven just nu. Njut! Det där dubbelavsnittet såg vi häromkvällen här i Norge... Jag fullkomligen älskar Downton, men det rafflande slutet i julspecialen blev lite för mycket för mig liksom... vad sjutton ska NU hända?!? Så bra att din förkylning verkar försvinna mer och mer, vet precis hur du känner dig. Här har vi varit sjuka i drygt två veckor nu! Förlåt att jag inte skrivit något på din blogg, men jag har läst och sett på bilderna de stunder jag inte varit helt borta i feberdimman. Bilden på dina julköttbullar är bara fantastisk! Mums! Hoppas du får en fin kväll och tack för att jag fått stifta bekantskap med dig och får följa dig via bloggen. Ett större tack till dig kommer i mitt inlägg sent på nyårsafton, filar som bäst på det i detta nu...:-) Fem i tolv, ska det heta, tror jag. Sköt om dig nu dessa skälvande sista dagar på det gamla året så skålar vi snart in det nya. Kram på dig! P.

    SvaraRadera