lördag 8 december 2012

Kom in

Jag är nästan alldeles ensam hemma. Dottern sover gott på sitt rum och mina båda pojkar har gett sig ut på en promenad i det strålande vintervädret. -8 grader och sol överallt. Hela huset badar i solljus. Det blev trångt vid frukostbordet när alla strålar skulle samsas med människor, muggar, stolar och stök. Trångt men upplyftande. Jag passade på att njuta när mitt ansikte hamnade mitt i det ljusa.


Mintkulor, mandelmassekulor och skotska snöbollar är halvgjorda. De väntar på att bli doppade i smält choklad. Mintkulorna och mandelmassekulorna i mörk (mjölkfri) choklad och snöbollarna ska såklart bli vita av vit choklad (några tar jag undan och doppar i min mörka för att också få ta del av dem). Skotska snöbollar är gudomligt gott. I år har de fått smak av Laphroaig Quarter Cask.

Den här lördagen innehåller också pepparkakshusbygge. De färgglada chokladlinserna får stå tillbaka för de pastelliga minimarshmallowsen. Dottern ska också kunna vara med och dekorera och "råka" peta in något gott i munnen utan att riskera magont.

En halv sats kola ska kokas. Vi är tröga med kolatuggande så det får räcka med hälften. Knäcken hoppas över helt, den åker ut och in i kylen och strax efter nyår äter vi mest dem för att de ska ta slut. Chokladbollar tänker jag också rulla. Småttingar som passar bra i små barnamunnar. Och faktiskt också i mammamunnar.

Det som mest ska hinnas med idag är det jag gör nu. Halvligga i soffan och lyssna på julmusik och höra elden spraka i bakgrunden. Ha det bra på lättast möjliga vis. Jag hoppas att alla ni där ute gör det som känns bra för er och skapar nöjda leenden när dagen går mot natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar