fredag 12 oktober 2012

True colours

Jag är fredagstrött. Det har varit en energikrävande dag. Båda barnen hemma, sonen har inlett sin fyradagarsvecka och någonstans måste energi, känslor, tankar och frustration ta vägen. Allt det har tagit vägen ut genom mun, ögon och resten av hans lilla stora kropp. Vi bråkar, hotar, surar, höjer rösterna, tystnar, funderar, resonerar, argumenterar, torkar tårar och skrattar. Sen börjar det om igen och det känns ibland som att vi mest går omkring och är arga på varandra. De där jättelyckliga stunderna är faktiskt inte överdrivet många, men de finns där. Vi har smakat på frost, gjort frostsnöbollar, hackat med stelfrysta svampar, gjort frostänglar, beundrat en krispig ros, plockat fallfrukt, ätit god Ystadkorv, dansat, vägt oss och sett dagen rulla på mot kväll.


Ett besök till samhället för de sedvanliga helginköpen. Mer sura miner, höga röster, tårar, skratt, hejarop och stolthet (mina barn uppmärksammas nästan alltid positivt i affären). På något sätt har den här familjen halkat in i tacos-fredagsgänget - som så många andra svenska familjen. Sonen älskar det, jag och maken tycker att det är gott och dottern gillar "plock-känslan". Snacksmys i soffan till Bolibompa innan hälften av familjen tackar för sig och tar natt. Kvar i soffan sitter jag och maken. Slötittande på fyrans ex-faktor, döma och bedöma och hylla och beskylla. (Jag körde en snabbtolkning av Carolas "Tommy tycker om mig" för maken. Japp.)

En helt vanlig fredag i den här familjen. Bortsett från att det var riktigt nära att jag tog all disk och slängde i soptunnan. Riktigt nära. Fy f*n vad jag hatar att diska i badrummet! Det är till och med så att jag börjat ogilla att duscha nu när jag vet att jag delar plats med diskborste, svamp och diskmedel.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar