måndag 22 oktober 2012

Ögoninflammation

Jag är hemma idag. Vaknade med ett igenklibbat öga och kände igen symptomen från när jag var liten - ögoninflammation. Ont i ögat, svullet och kladdigt. Sonen måste ha smittat mig på något vis, han hade samma sak i sina ögon förra veckan. Jag har ringt till Simrishamn och meddelat min frånvaro. Helt plötsligt fick jag en tyst dag i hemmet. Ett färdigt kök, något så när städat hus, en påfylld vedlår att göra värme av, inga störande ljud och en sovande katt i soffan. Vilket perfekt tillfälle att bara ligga ner och vila och blunda, länge.


Årets höst måste vara den vackraste på åratal. Det fullkomligen glänser och bländas ute. Träd och buskar använder sina sista krafter till att pumpa ut överbliven färg i löv och blad. Jag förundras och gapar och njuter. Och fotograferar och fräser till när bilden på skärmen inte överensstämmer i färg med verkligheten. Men, viktigast är att jag ser verkligheten och kan njuta av den. Nu är det tråkiga över (läs kök) och kvar finns vardagen och allt det vackra. Och lugna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar