måndag 8 oktober 2012

Klädbyte

Jag är trollik i håret efter att ha gått den korta biten mellan boningshus och ett av uthusen. Idag friskar vinden och det är dags att höstvinterbona i hall och garderober. Mina sommarkläder (varma delen av året) är undanlagda sen en knapp månad och nu är det dags att kolla vad som finns i förrådet. Min varma Pinewoodjacka tog jag in nyss, likaså de lättfodrade stövlarna som är absoluta fotdonfavoriterna under den kommande perioden. De är varken hala, kalla eller vattenkänsliga. Däremot behöver jag ett par nya gummistövlar, mina snorgröna älsklingar från Viking släppte in vatten när jag och sonen var på äppelmarknad förra helgen. Som tur är finns det en ny variant att köpa, jag ska kolla in bästa priset.

Vantar i alla de former har letats upp och vissa ligger i tvätten medan andra är lagda åt sidan för att först provas. Dottern kommer att få använda sonens gamla Kavat-vinterskor den här vintern, det finns flera storlekar att välja mellan. Sonen kommer att få nya skor, det blir Eskimo i år igen. Kanonbra vinterskor till ett bra pris. Jag fick ett par fantastiska kängor av maken på alla hjärtans dag, de ska jag bära med lycka och glädje. Min gamla vinterjacka som använts i åtta säsonger och genom två graviditeter kommer att få hänga som stand-in i fortsättningen. En rabattkupong från Ellos och en inspirerande bästa vän fick mig nämligen att beställa en ny vinterjacka för ett par veckor sen. Bästa priset, skönaste jackan och gladaste Sandran.

Sonen kommer att få ha samma vinterställ som förra vintern då jag köpte ett lite för stort set i begagnat skick. Möjligtvis blir det så att han även får en begagnad overall att ha här hemma när vi ska ut och härja i vinterlandskapet. Dottern kommer förmodligen att kunna ha sonens gamla retro-set från Lindex. Det finns både brun och blå variant med byxor till i storlek 92 (som dottern är i just nu). Dessutom finns det en svart-grå overall som sonen hade när han var två år, den är inte alls mycket använd och kommer att sitta som en smäck på lillasyster. Vad bra det är när föräldrarna är smarta nog att köpa plagg som passar både pojkar och flickor. Nog för att dottern kommer att ha rymdraketer på sina vinterkläder nästa år, även det arvegods från storebror - men vem kan motstå just rymdraketer?

Det kommer att bli bra i vinter, jag hoppas på snö och hög luft som ger många utedagar med massor av lek och fikastunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar