fredag 19 oktober 2012

Have you heard about Murphy's?


Jag är smått tom i bollen efter den här dagen. Vi hoppades på att få sova till kvart i sju men dottern fick för sig att vakna kvart i sex och börja sjunga i sängen. Maken var nerskickad i soffan eftersom hans hemska hosta höll mig vaken, trots att jag hade hörselproppar i öronen. Inte kunde jag få tösen att somna om heller. Nej, det blev så synd om henne och till slut fick hon följa med mig in i stora sängen istället. Där låg hon och petade mig i ögonen, näsan eller på munnen i fyrtiofem minuter. Sen ropade sonen från sitt rum, han tyckte minsann att det var dags för morgon. Vad bra att vi gick upp då, en stund senare knackade hantverkarna på dörren. De fixade till det sista i köket och nu har vi tackat dem för hjälpen och resten ligger på oss.

Dottern passade på att göra sig illa under morgonen. Hon är mycket för att slå, både på oss och på saker. Idag slog hon på en stiftpenna och det resulterade i ett sår i handflatan. Det såret plus trötthet har gett dagen en något skev tillvaro. Till slut kom vi i alla fall iväg på dagens utflykt, Ikea. Först hämtades släpet hos mina föräldrar och sen var det en timmes färd till Malmö. En god fika efterföljdes av sängprovning och irrande efter lådor och lådfronter och gnissel och trötthet. Efter många om och men satt vi i bilen igen och mellanlandade på en hamburgerrestaurang i Staffanstorp. (Jag såg tyvärr inte Tiffany.) Barnen fick varsin bok, varav en är "Sagan om det röda äpplet", som jag läst för första gången i mitt liv idag. Rolig bok, jag förstår att den är en given bok i barnbokhyllorna.

Vi blev så modiga under gårdagen att vi bestämde oss för att köpa gråa lådfronter istället för vita. Så när köket väl är klart, målat och allt annat, kommer vi att ha vita dörrar och grå lådor. Det gråa går bra ihop med kakelfogarna. Färg ska alltså köpas och dörrar ska slipas och målas. Sen ska det vara klart. Bortsett från att alla saker ska bäras tillbaka och torkas av och hållas på med. Men sen så.

Nja, nu är det så att Murphy varit här och hållt oss sällskap en längre tid. Bara för att hantverkarna lämnat byggnaden betyder det inte att Herr M lämnat oss. Spisen larvar sig. Igår körde jag bake-off på vitlöksbröd och de blev nästan kolsvarta. Idag kördes ugnen igång igen för att baka potatis åt oss. Det tog inte lång tid förrän hela utsidan på spisen och lådorna intill var genomvarmt. Inte bra. Något är fel. Antingen felkopplat (hantverkaren säger sig ha kopplat som det var tidigare) eller så har spisen bestämt sig för att lägga av nu när vi rotat runt för mycket. F_a_n! Min käre far är dessutom utomlands så han kan inte komma med goda råd eller kolla på eländet.

Vi kan åtminstone äta mikromat och smörgåsar och köra disk i maskinen. Det är vad jag kallar omväxling mot att bara ha en spis och en duschkmaskin. Vi kan dessutom ligga på vårt nya fina golv och dricka vin och äta vindruvor.

1 kommentar:

  1. Åh vännen vad jobbigt ni har det! :-( Inte roligt med så mkt trassel med allt, ibland känns det som att "allt går åt helvete" den känslan har jag med ibland...
    Det är ju inte så att man begär eller ens funderar över att livet ska vara en räkmacka, men ibland kan väl något bara flyta på... :-)
    Stor kram, hoppas ni får lämna igen spisen (förresten, lämna igen den, har den börjat krångla så fortsätter den säkert, bara lämna tillbak ao hämta en ny tycker jag!!)
    Ha en fin helg!
    <3

    SvaraRadera