onsdag 3 oktober 2012

Den där lilla


Jag är alldeles strax på väg upp till sängen. Den här dagen blev inte alls så som det var tänkt. Förskolan ringde klockan ett och sa att de hade en ledsen och sjuk liten tös där. Hämtade hem en mycket ledsen och konstig dotter och hamnade i soffan med henne. Hon sa att hennes mage gjorde ont och det kom hemska gråtattacker med jämna mellanrum. Däremellan bara satt hon tätt, tätt intill mig och tittade på vad som än fanns på tvn. Lite längre bort i soffan låg sonen och säckade ihop ännu mer. Han slocknade till slut och när jag tempade visade den på 39,1. Dottern hade däremot ingen feber, snarare lite i underkant.

Till slut ringde jag 1177 och bad om råd. De rådde mig att ringa vårdcentralen och få en läkartid så snart som möjligt. En stunds telefonkö senare fick jag tag på en sköterska och till slut kom vi överens om att jag skulle köra in med dottern så fort maken kom hem. Sköterskan nästan skällde på mig och sa att "om det blir värre måste du väcka sonen och få in er i bilen och åka hit, det kan vara blindtarmen". Mina föräldrar svarade inte i telefon och bästa Linda var ensam med sina barn så jag satt med en ledsen tös i famnen och oroade mig fram till maken var hemma.

Det var väntetid på vårdcentralen och som tur var hade dottern piggat på sig så vi läste lite Astrid Lindgren i väntan på att få komma in. Läkaren var jättebra och undersökte tösen så gott det gick. Magen var absolut förbjuden så undersökningen fick göras utanpå tröjan. En titt i öronen visade att det finns en inflammation i det vänstra. Det får läka ut av sig själv och ska inte ha något att göra med de gråtattacker som kom och gick. Ett snabbt blodprov gav som tur är inga negativa svar. Smärtstillande gavs och sen fick jag själv avgöra om vi skulle få en remiss med oss och åka till lasarettet i Ystad eller om jag ville åka hem med dottern och se vad natten visar. Jag valde att åka hem till tryggheten. Om det blir värre sätter vi oss i bilen och kör de två milen till lasarettet i natt. Tummar och tår hålls nu för att natten blir lugn (båda barnen) så att vi kan pusta ut.

Dottern var som en lärka när vi kom hem och hon slukade nästan en hel korv och en tallrik mannagrynsgröt. Sonen har fortfarande kvar sin höga feber och är även han itutad lite medicin.

Nu går jag till sängs.

1 kommentar:

  1. Phu! Vilken oro. Hoppas att allt är mycket bättre imorgon!
    Tack för hälsningen hos mig :)

    SvaraRadera