lördag 29 september 2012

Äppelmarknad i Kivik

Jag är alldeles nöjd med den här dagen. Först en tur på loppis med barntema där jag hittade en massa kläder till barnen. Sen hem och äta god lunch som bestod av rester från gårdagens plockmiddag. Lagom till det att regnet började ösa ner satte jag och sonen oss i bilen och körde till Kivik för att gå på årets äppelmarknad. Det blev mitt andra besök och sonens första. Vi letade parkeringsplats en lång stund och till slut hamnade bilen på en äng en bra bit från hamnen. Regnet fortsatte att ösa ner över fiskebyn och vi var glada över våra regnställ. Årets tavla är lika fin som de förra årens, jag vet bara inte riktigt vad den ska symbolisera. När inträdet betalades och en söt äppelstämpel placerades på handleden sjöng Danne Stråhed sin gamla slagdänga, "när en flicka talar skånska". Tina Nordström pratade på från scenen medan sonen drog med mig till de fina träskutorna i hamnen. Vi tittade på äppelkonst, köpte kanderat äpple, försökte vinna på olika lotterier (ål, Lions och Rotary) och sonen vann en Kiviksdryck på ett ställe. En godisklubba valdes ut och sen strosade vi runt och tittade bland de olika stånden. Efter två timmar var båda väldigt nöjda och vi tog oss till bilen och körde sedan hem genom ett fantastiskt höstlandskap.

Årets motiv. Jorden och ängel?

Något vackert.
Sockersöt x2
Resten av denna lördag ska jag ägna åt att stoppa i mig gotter. Jelly beans, salta pinnar och en Strawberry daiquiri. Kanske ser jag en film på tv. Imorgon väntar sovmorgon. Och fullmåne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar